ensv

Sedan 1987 tävlar solcellsdrivna bilar om att snabbast ta sig tvärs över Australien i World Solar Challenge. I årets upplaga deltar ingenjörsstudenterna från Halmstad som har tagit hjälp av Automotive Components Floby AB (AC Floby) för att tillverka en specialanpassad bromsskiva.
– Vi vill uppmuntra studenters engagemang för framtidens teknik. Dessutom lät det som ett väldigt spännande projekt, säger Anders Johansson, Design engineer AC Floby.

Den 13 oktober går startskottet för årets upplaga av Bridgestone World Solar Challenge – en 300 mil lång biltävling från Darwin i norra Australien till Adelaide i söder. Som namnet antyder är det inte bara den långa sträckan som särskiljer evenemanget från traditionell motorsport – bilarna tillåts enbart använda sig av solen som energikälla. Bland de tävlande återfinns svenska HUST (Halmstad University Solar Team) som består av 27 utvecklingsingenjör-studenter från Halmstad Högskola. Under två års tid har studenterna utvecklat den solcells-drivna bilen som redan väntar i Darwin. En av de största utmaningarna var att göra bilen så lätt som möjligt, utan att tumma på säkerheten. Studenterna vände sig därför AC Floby och bad om hjälp att ta fram en bromsskiva som inte tyngde ner bilen i onödan och samtidigt går att lita på i alla situationer.

– Många av de andra tävlande använder cykelbromsar i sina bilar. Det kommer nog att fungera, men vi ville ha ett bromssystem som vi verkligen kan lita på om det skulle hända något. Kanske hoppar en känguru plötsligt ut framför bilen mitt i öknen. Vår bil är inte den snyggaste i tävlingen, men jag övertygad om att det är den pålitligaste, säger Adam Jisland, projektledare för HUST.

Extremt lätt bromsskiva

Bromsskivan i HUST:s bil är en vidareutveckling av AC Flobys nylanserade SICALIGHT som är framtagen för att möta framtidens krav på hållbarhet – både när det gäller miljöpåverkan och produktlivslängd. Med en grundmatris i aluminium förstärkt med kiselkarbider är bromsskivan både extremt slitstark och väldigt lätt. SICALIGHT väger mellan 30-50% mindre än en motsvarande traditionell bromsskiva i gjutjärn,beroende på aktuell applikation.

Eftersom HUST:s solcellsbil är betydligt lättare än vanliga bilar, och inte kommer att framföras i lika höga hastigheter, kunde den specialanpassade bromsskivan göras väldigt tunn. Efter omfattande bearbetning vägde den till slut bara 600 gram. När studenterna testade bilen innan den skeppades till Australien var inte bromssystemet ordentligt luftat, men trots det fungerade bromsarna över förväntan.

– De grep tag precis som vi ville, så vi känner oss väldigt trygga med att bromsskivan kommer att få stopp på bilen. Men helst vill vi ha så lite stopp som möjligt. Tävlingen varar i sju dagar, men vi siktar på att vara i mål redan efter fem eller sex, avslutar Adam Jisland.

Läs mer om Bridgestone World Solar Challenge här, om bromsskivan SiCALIGHT här, och om studenterna i Team HUST här.